top of page
חיפוש

פיזיקה קוונטית


פיזיקה קוונטית היא תחום מרתק וצובר תאוצה ומיוחד בכך שיש בו גם איכויות של תבונה רגשית ופילוסופיה קיומית ומצאתי שנכון להרחיב עליו מעט.


חלקיקים קוונטים הם חלקיקים מאוד מאוד קטנים (ננו-חלקיקים) שייחודם בכך שהם נושאים תכונות מכניות – קוונטיות מיוחדת בשל גודלם הקטן.

פיזיקת הקוונטים, המכונה גם מכניקת הקוונטים, היא ענף בפיזיקה העוסק בהתנהגותם של חלקיקים בקנה מידה קטן ביותר, כמו אטומים וחלקיקים תת-אטומיים. התיאוריה מתארת את התנהגות החומר והאנרגיה בקני מידה זעירים אלה.


בניגוד לפיזיקה הקלאסית, שבה הדברים ניתנים לחיזוי ודטרמיניסטיים, הפיזיקה הקוונטית מציגה רמה של אי-חיזוי ואי-ודאות. אי חיזוי ואי וודאות אלו דברים שקשים לנו כבני אדם לקבל.

המוח האנושי אוהב וודאות.

אבל אילו בדיוק האיכויות המרגשות המחברות בין החומר לרוח. מצד אחד פיזיקה ומצד שני מגוון אפשרויות והשתנות.

לחלקיקים הקוונטים, בשל התכונות המיוחדות להם חשיבות רבה:

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של חלקיקים קוונטים הוא שניתן לכוונן או לשלוט בתכונות שלהן על ידי שינוי גודלן. יכולת כוונון זו הופכת אותם לשימושיים עבור יישומים שונים.

למשל, פליטת אור בתגובה לספיגת אנרגיה – במסכי LED לדיוק הצבע והבהירות.

הדמיה רפואית – החלקיקים מאפשרים לעקוב אחרי תאים ואפילו מולקולות קטנות בגוף מה שיאפשר בעתיד אבחון וטיפול יעילים יותר משמעותית.

תאים סולאריים: החלקיקים הקוונטים משפרים את יעילות המרת האנרגיה באמצעות יכולתם ללכוד טווח רחב יותר של אורכי גל של אור השמש. ובכלל, שימוש יעיל יותר באנרגיה והפחתת שימוש בחומרים מסוכנים לסביבה.

לבסוף, ההתעסקות בפיזיקה קוונטית מאתגרת את התפיסות המסורתיות שלנו אודות יקום דטרמיניסטי וניתן לחיזוי. בדיוק כמו החלקיקים הקוונטים גם המוח האנושי יכול להתארגן מחדש, להסתגל וליצור קשרים עצביים חדשים. זה מאפשר לנו ללמוד מיומנויות חדשות ולהסתגל לנסיבות משתנות.

החלקיקים הקוונטים יכולים לעורר בנו השראה להיות פתוחים יותר לשינוי ולאי הוודאות ככוחות מצמיחים המאפשרים סתגלנות לחיים המשתנים.



bottom of page